Závěr Prague Proms nabídl smrt, utrpení a smutek v opeře

Praha - Závěrečný koncert 8. ročníku festivalu Prague Proms dnes ve Smetanově síni Obecního domu nabídl koncert nazvaný Smrt v opeře. Depresivní vyznění večera, jehož program tvořily většinou tragické árie končící slavné světové opery, předznamenal už jeho úvod. Diváci totiž vcházeli do temného sálu, kde je vítala varhanní hudba navozující pohřební atmosféru. 

 

Český národní symfonický orchestr (ČNSO) vedený italským dirigentem Marcellem Rotou spolu s několika sólisty provedl téměř dvě desítky závěrů světových oper. Zaplněný sál si nejprve vyslechl Janáčkovu Káťu Kabanovou, která končí cynickými slovy Kátiny tchýně stojící nad tělem utrápené ženy. Optimistické nebylo ani pokračování v podobě scény z Mozartova Dona Giovanniho, v níž Komtur stáhne vraha Giovanniho do pekla. Velký potlesk sklidili Roman Janál jako Don Giovanni, Ondřej Mráz jako Komtur a František Zahradníček v roli Leporella.    
 
Velký aplaus si vysloužila také Eva Urbanová v dramatické roli ženy v Janáčkově Její pastorkyni, která se rozhodne utopit dítě své schovanky, aby ji zachránila před hanbou. Po smutečním pochodu Marche funebre z Fibichovy Nevěsty messinské následovala dvě mistrovská díla ruských autorů. Nejdříve to byl skutečný duel na jevišti včetně pistolí a výstřelu, který v ukázce z Čajkovského Evžena Oněgina sehráli a zazpívali Valentin Prolat jako Lenský a Roman Janál v roli Oněgina. Po nich se jako umírající car Boris Godunov ve stejnojmenné opeře Musorgského představil Ondřej Mráz.    
 
Poté na scéně "umírala" při árii Smrt z lásky Eva Urbanová jako Isolda z Wagnerova dramatu Tristan a Isolda. Odlehčení přineslo až finále Janáčkova díla Příhody lišky Bystroušky s Ondřejem Mrázem v roli hajného a desítkou dětí převlečených za různé zvířecí obyvatele lesa.    
 
Druhou polovinu programu otevřela instrumentální část Šostakovičovy Lady Macbeth Mcenského újezdu. Také tématem této části byla především smrt. Mimo jiné poslední chvíle života Straussovy Salomé zazpívala Eva Urbanová, s nožem v těle skončila Bizetova Carmen, o hodině smrti se zpívalo ve Verdiho La Traviatě, šaškovu nechtěnou pomstu připomněl Verdiho Rigoletto a utrpení nabídla také ukázka ze závěru Gounodova díla Faust a Markétka, ve které se v titulních rolích představili Anna Chierichettiová a Riccardo Botta.    
 
Letní hudební přehlídku Prague Proms zahájil 16. června koncert světově uznávaného trumpetisty Nicholase Paytona, který zkomponoval skladbu přímo pro Prague Proms. Ve světové premiéře ji uvedl s ČNSO, rezidenčním tělesem festivalu. Podle pořadatelů bylo všech 16 festivalových koncertů téměř vyprodáno.
 
Zdroj: Pražský deník
 


<< všechny novinky