Historie festivalu
Připomenutí minulých ročníků
Mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 , 2010, 2011 a 2012
2005
Skvělá návštěvnost prvního ročníku (88%) překvapila všechny, především však „konkurenci“. Hlavní koncerty se konaly v prestižních centrech Rudolfinu a Obecním domě. Každý měl svůj vlastní název. Například jste mohli slyšet „Mozartovu noc“, se sólisty ND v Praze, ČNSO dirigoval Libor Pešek. „Japonskou noc“ dirigentka Tomomi Nishimoto, „Americkou noc“ Paul Freeman, „Českou noc“ Petr Altrichter. Vystoupili: houslisté Václav Hudeček a Oldřich Vlček, klavíristé Kemal Gekič, Leon Bates a Hideyo Harada, trumpetista Jan Hasenöhrl. Závěrečná „Italská noc“ patřila Verdiho Rekviem, dirigoval Marcello Rota. Po některých koncertech si milovníci hudby mohli dál užívat do pozdní noci na jazzových večerech v Café Imperial. V rámci Prague Proms vystoupily jazzové špičky: Milan Svoboda, Emil Viklický, Tonya Graves a Jazz Efterrätt. Žánrový mix festivalu nenásilně doplnil koncert světové popové legendy, hitmakera Barryho Masona.
2006
Obdobně tomu bylo i v roce 2006. „Křižník Potěmkin“ dirigoval Jan Chalupecký, „Noc stříbrného plátna“ Marcello Rota, „Noc buernských zpěvů – Carminu Buranu“ Germán Gutiérréz, „Noc na Broadwayi“ Paul Freeman, „Noc ostrovů“ Petr Altrichter, „Českou noc“ Libor Pešek. „…Jestliže jsem loni konstatoval – napsal redaktor Vladimír Říha v Hudebních rozhledech 9/2006 – že první „zahřívací“ ročník nového festivalu slibuje mnoho dobrého a určitě obohatí letní sezonu, pak po letošním druhém nemusím na tomto hodnocení nic měnit. Mezi 22. 6. a 16. 7. mělo pražské publikum a s ním mnoho zahraničních turistů, možnost zhlédnout devět koncertů ve Smetanově síni, několik jazzových večerů (Mlýnec a Akord) a dokonce barokní operu na lodi bří Formanů. Agentura ČNSO a dvě osobnosti za festivalem stojící, Jan Hasenöhrl a Libor Pešek, první organizačně i umělecky a druhá umělecky i zkušenostmi a znalostmi z londýnského originálu, jsou zárukou, že festival si udrží vysokou laťku i nadále...Sólisty druhého ročníku byli např.: Jiří Hurník–housle, Chris Brubeck–trombon, Simone Paulvell–soprán, Soloman Howard–bas, Marian Lapšanský–klavír, Tony Lakatos–saxofony. Výborné byly oba americké pěvecké sbory, po jejichž výkonech publikum dlouho aplaudovalo vestoje a vynucovalo si další a další přídavky...”
2007
Pro návštěvníky a obyvatele Prahy je v letním období stále populárnější festival Prague Proms, jehož třetí ročník představila agentura ČNSO. V období 10 – 29. 7. se konalo ve Smetanově síni OD a v jazzových klubech celkem 15 koncertů klasické, filmové a jazzové hudby. Účinkovali: Eva Urbanová, Ivan Moravec, Karel Růžička, Aleš Bárta, Otakar Brousek st., Highland Park High School Jazz Band, La Parada. Hlavním dirigentem festivalu byl opět Libor Pešek. Z nabitého programu jmenujme například „Zvířata na podiu“ (dir. Marcello Rota), „Noc na výstavě“ (dir. Andrea Morricone), nebo „Americkou noc“ (dir. Laura Karpman a Jan Chalupecký). Lákavou událostí jistě byla i Noc ve ,,Versailles” – koncert Capelly Istropolitany v Trojském zámečku. Velice kladně přijatou novinkou bylo stupňovitě zvýšené hlediště Smetanovy síně.
„Festival Prague Proms si vede čím dál úspěšněji. K jeho cti budiž řečeno – napsala redaktorka Wanda Dobrovská (ČTK pro řadu deníků) – že třebaže se obrací především k návštěvníkům metropole, není turisticky sériový, nýbrž má svou osobitost a žádný takový bychom u nás nenašli ani v letních měsících, ani v běžném roce.“
2008
IV. ročník PP nenechal nikoho na pochybách, že tu je plnohodnotný mezinárodní hudební festival s důrazem na slově mezinárodní. Šéfdirigent ČNSO Libor Pešek řídil zahajovací koncert, okořeněný tanečními kreacemi španělských tanečníků v kostýmech. Ital Marcello Rota uvedl melodie Hollywoodu, kdy dramaturgie vsadila na skutečná esa fimové hudby v kontrapunktu s režijním géniem. Paul Freeman dirigoval „Gospelovou noc“ s americkým sborem, na „Japonské noci“ se samozřejmě uvedli Japonci, dirigent Yuki Miyagi a klavíristka Yukari Haga. Václav Hudeček /PKO s lídrem Antonínem Hradilem/ představil účastníky svých kurzů Petra Matějáka a Jana Mráčka. “Jsou ohromně talentovaní a většinu českých houslových virtuózů dnes strčí do kapsy, jen se o nich moc neví. A budou to oni, kteří budou za naši republiku dobývat svět,” řekl ČTK Hudeček. Ze Slovenska přijeli se svými sdruženími jazzmani Peter Lipa a pianista Ondrej Krajňák, z Ameriky kontrabasista George Mraz, ze Švédska trumpetista Lasse Lindgren, za Česko hráli jazzrocker Roman Dragoun, tradičně kytarista Lukáš Chejn s Jazz Efterrätt a trumpetista Jan Hasenöhrl s Bigbandem sv. Blažeje. Kutnohorskou katedrálu sv. Barbory rozezněl varhaník Aleš Bárta a za lahůdku můžeme považovat vystoupení Epoque Quartet, nebo sopranistky Lívie Vénosové v Českém muzeu hudby. Nejsledovanějším bylo ovšem vystoupení německé zpěvačky Ute Lemper /ČNSO pod taktovkou Rastislava Štúra/ v „Nuit de la Chanson“, která ohromila obrovským nasazením a přispůsobilostí rozdílným žánrům v písních, které si ve třech jazycích sama uváděla. „Straussova noc“ byla ozdobena fenomenálním uměním hornisty Radka Baboráka /ČNSO dirigoval Petr Altrichter/. „Lepší spojení atmosféry a umělecké úrovně si závěrečný koncert Prague Proms nemohl přát.“ napsal redaktor Jindřich Bálek.
2009
Dvořákova noc s Českým národním symfonickým orchestrem otevřela pátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms 2009. Dvořákova noc byla první ze sedmi „velkých“ koncertů Prague Proms. Mezi hvězdy pátého ročníku patřila norská jazzová zpěvačka Silje Nergaard, britský tenorista Paul Potts, jazzman Randy Brecker či Liam Teague, který zahrál na u nás neznámý steelpan. Špičkoví byli ale i domácí interpreti: klavíristka Jitka Čechová, varhaník Jaroslav Tůma nebo bratři Ebenové.
Zaplněná Smetanova síň Obecního domu ve stoje aplaudovala při obou vystoupeních anglického tenoristy Paula Pottse. V rámci festivalu Prague Proms jedna z jeho největších hvězd za doprovodu Českého národního symfonického orchestru představila především skladby ze svých dvou alb One Chance a Passione.
Dirigent Carl Davis a zpěvačka Mary Carewe uvedli ve Smetanově síni Obecního domu spolu s Českým národním symfonickým orchestrem Noc s Jamesem Bondem, kterou úspěšně provádějí po celém světě a stejný program také natočili společně s londýnským Royal Philharmonic Orchestra.
Velkolepý multimediální koncert připravil festival Prague Proms pro své návštěvníky na závěrečný večer. Český národní symfonický orchestr provedl za řízení Libora Peška suitu Gustava Holsta Planety. Další dimenzi dodala tomuto malebnému dílu animace promítaná nad hlavami hráčů. Astronom José Salgado sestavil své nápadité video ze starých rytin, nejmodernějších vizualizací vesmírných těles i autentických záběrů pořízených sondami. Fascinující exploze barev a závratný let vesmírem zapůsobily ohromujícím dojmem, který podpořil opulentní zvuk orchestru. Liboru Peškovi se podařilo synchronizovat partituru s obrazy a tak podtrhnout jejich vyznění. Zázrak, který máme nad hlavou a o němž málokdy přemýšlíme, se najednou zdál na dosah ruky. Lepší závěr si Prague Proms 2009 nemohly přát.
2010
Přímo do očí bijící neuvěřitelně veliká návštěvnost VI. ročníku Prague Proms. Když uvážíme, že bylo opravdové léto, čas dovolených a prázdnin a v televizi finále Mistrovství světa v kopané. Vyprodány byly i koncerty komorní a jazzové, např v Českém muzeu hudby, Jazz Docku či v Kutné Hoře. Dramaturgie vsadila na „populár“ jež reprezentovali sólisté typu amerického saxofonisty Erica Marienthala a australského trumpetisty Jamese Morrisona, Hollywoodská noc a podvakráte Noc Beatles. Ovšem koncerty s hudbou Gustava Mahlera a Giuseppe Verdiho byly vyprodány stejně tak.
Nabízí se otázka, jestli je náš festival již natolik v povědomí hudbymilné veřejnosti, že si můžeme dovolit experimentovat i s vážnou hudbou moderní, nebo zůstaneme u tohoto modelu, protože například studnice hudby filmové zdá se nevyčerpatelná. Proložená jazzem, klasikou a sólisty operními se potom může našim posluchačům prezentovat dalších sto let, jako je tomu v případě našeho slavného „kmotra“ BBC Proms v Británii.
2011
Záběr sedmého ročníku festivalu Prague Proms umožnil zájemcům různých chutí, názorů, vkusu i pohledů na hudbu najít si ten svůj koncert. Vedle čisté klasiky, jakou předvedli dirigenti Libor Pešek, Ignat Solženicyn nebo André Thomas, Jan Tříska v roli vypravěče, houslistka Alena Baeva, sopranistka Marcía Porter, tenorista Riccardo Botta, basista Ondrej Mráz, varhanice Kateřina Chroboková, trumpetista Guy Touvron a další komorní hudebníci (Smetanovo trio a Golias Orchestra), se postavili třeba ze zcela druhé strany popjazzoví Level 42. Nebo špičkoví jazzmani Terence Blanchard, Bobby Shew či domácí Bigband sv. Blažeje a Jazz Efterrätt. A také originální přehlídka mladého jazzu v rámci Prague Proms Open v Jazz Docku i zajímavé vystoupení obnovené kapely Vltava.
Věnovali jsme se tradičně filmové hudbě - nejprve Carl Davis vystřihl divácky velmi vděčnou Hollywwod Night s oscarovými melodiemi a pak ohromil hned dvěma koncerty filmový skladatel skladatelů - Ennio Morricone. Obří americko-evropské sbory zazpívaly Bernsteina, Mozarta a přehlídku gospelů. Nesmíme ovšem zapomenout na Kühnův smíšený sbor a Český filharmonický sbor Brno se svými mistry, Markem Vorlíčkem a Petrem Fialou..
Vším se jako zkušená, plná, vytříbená, precizní a strhující červená nit táhl Český národní symfonický orchestr, na jehož půdě Prague Proms vznikly a který většinu koncertů doprovodil. Bylo plno, média se mohla přetrhnout a my máme radost, která povede logicky ke snaze připravit další, již osmý ročník, ještě lepší.
2012
Osmý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms byl plný úspěšných premiér. Otevřela ho světová premiéra skladby amerického autora a trumpetisty Nicholase Paytona, Black American Symphony, napsaná přímo pro festival, Český národní symfonický orchestr a jazzový kvartet. Bigband sv. Blažeje uvedl českou premiéru slavné New Orleans Suite Duka Ellingtona. Poprvé v Praze vystoupil nejúspěšnější světový jazzový zpěvák poslední dekády, Kurt Elling. Poprvé v České republice hrála venezuelská klavíristka, skvělá Gabriela Montero. A ČNSO vystoupil poprvé na otevřené scéně Václavského náměstí s programem Hollywood Night.
Byl to festival dalšího upevňování pozic. Citlivě zvolená dramaturgie představila zájemcům kvalitní, typicky letní repertoár. Od klasiky, přes jazz, hudbu filmovou i muzikálovou až po kubánské rytmy a zajímavě vybrané závěrečné árie světových oper. Kvalitní byla přehlídka mladých kapel na Prague Proms Jazz Dock Open i uvedení cenou Alfreda Radoka oceněného muzikálu brněnského divadla Husa na Provázku, Leoš aneb Tvá nejvěrnější.
Prague Proms nesporně patří do mapy vynikajících hudebních festivalů hlavního města Prahy. Které je za to ocenilo osobní záštitou primátora, pana Bohuslava Svobody. Letošní festival byl dalším krokem na cestě k největší a dramaturgicky špičkové události tuzemské letní festivalové scény.